Friday, November 16, 2012

Wahai ukhti!

Wahai ukhti ,

jika engkau rasa gelisah , bagaikan seluruh masalah di dunia ditujukan kepada engkau , berpalinglah darinya . bukan lari . Pandang seketika pada helaian itu . Helaian kata-kata cinta yang agung dari pemilik yang Maha Agung , Allah s.w.t .

Kitab ini tiada keraguan padanya , petunjuk bagi mereka yang bertaqwa [Al-baqarah,2:2]

Wahai ukhti tercinta ,

janganlah engkau gelisah dengan cubaan masalah yang diberikan itu , hakikatnya , cubaan dan rintangan itu , tanda cinta-Nya pada hamba-Nya , engkau wahai ukhti .

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami beriman" dan mereka tidak diuji? [Al-ankabut,29:2]

Duhai ukhti tercinta ,

tahulah engkau , Allah itu Maha Adil . Dia tahu apa engkau mampu . Dia arif apa yang engkau gentar . Dia Maha Tahu segalanya . Bersabarlah sayang!

Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya . Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan dia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya . [Al-baqarah,2:286]

Duhai ukhti tersayang ,

Teruslah bersabar sayang . Walaupun engkau rasa tak tertahan peritnya . Aku , engkau pengikut jalan para Rasul , wajar dihembat cubaan rintangan , tapi kita bukan pengikut yang mudah mengalah . Bukan yang mudah tertewas . Bukan yang mudah berganjak pergi . Sebab , jalan ini jalan para Rasul yang dicaci dimaki . Jalan yang penuh ranjau duri . Namun , akhirnya , Allah s.w.t janjikan syurga-Nya wahai ukhti!

Sesungguhnya orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka , maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata) : Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati ; dan bergembiralah kamu dengan (memperolehi) syurga yang telah dijanjikan kepadamu" [Fushilat , 41:30]

Wahai ukti tercinta ,

Teruslah bersabar sayang . Saat engkau tertekan dengan mehnah dunia yang pelbagai , kembalilah kepada-Nya . Fikirkan kembali , apakah yang sedang kita lakukan ini kerana Allah ?

Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada . Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan . [Al-hadid , 57:4]

Wahai ukhti yang dikasihi ,

Teruslah bersabar sayang . Tiada apa yang mampu aku lakukan untuk-Mu sayang . Sungguh , aku jua insan yang kerdil . Di luar tampak hebat , di dalam bagaikan kain buruk . Tapi , kerana aku saudara engkau , engkau saudara aku , seperti kita bersaudara bersama orang-orang Palestin , Syria , Rohingya aku akan terus bersama engkau ukhti!

Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur , seolah-olah mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh . [As-saff , 61:4]

wahai ukhti yang dicintai ,

Pintalah rasa ketenangan itu . Pinta pada yang Maha Satu . Pintalah melalui solat dan sabar . Terusah bersabar sayangku!

Wahai orang yang beriman , mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat , sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar . [Al-baqarah , 2:153]

Duhai ukhti ,

tiada kata azimat yang mampu kuberikan . Tiada apa yang mampu aku lakukan . Moga apa yang aku nukilkan , mampu mengubat hatimu yang terluka dengan dunia . Namun ukhti , pintaku , biar badai melanda , biar taufan mengganas , tetapkanlah hatimu bersama-sama kami . Bersama-sama keluarga ini . Bersama-sama dalam gerabak tarbiyah ini . Kerna , dengan ini para sahabat mampu berjuang , mampu hidup , mampu keluar dari jahiliyah . Peganglah tanganku , ayuh kita melangkah bersama-sama . Jangan takut ukhti ku sayang , aku sentiasa ada untuk engkau sehingga saat Izrail mencabut nyawa dari tubuhku . Aku cinta engkau ukhti .


Allah sentiasa ada sayangku .

1 comment: