Monday, November 12, 2012

yeah! Konvo!

       Usai menunaikan solat isya' aku terduduk seketika di atas tikar sembahyang ini . Kepalaku tertunduk ke bawah . Mata terkatup rapat . Mulut terus beristighfar . Di layar minda tergambar peristiwa siang hari tadi . Terus beristighfar . Begitukah bakal pemimpin negara ini ? Dan , begitukah ummat yang dikatakan ummat yang terbaik ? Istighfar lagi . Keluh besar .

      Gambar-gambar kenangan siang hari tadi masih berlayar kencang di kotak mindaku . Keletah adik-adikku yang masih belum mengerti betul dan salah menarik layar minda ini . Rancaak mereka menari mengikut reantak 'Dhumma Challe' . Lepas itu , sepasang kekasih kanak-kanak menyanyi sambil menari lagu '{erk , saya tak tahu tajuk lagu tu .. alhamdulillah! }' . Eh , goyang sakannya adik-adikku ni . Eh , eh .. lagu Nirmala la plak . Comelnya tengok adik-adikku yang tak sampai pon umur 7 tahun menari ni . Aku tersenyum . Ada juga aku ketawa . Comel melihat mereka . Melihat keletah mereka menari . Erk ?

      Berada dalam Majlis Konvokesyen adik-adikku comel ni buat mulut aku ternganga luas . Badak sumbu pon boleh masuk . Saat cabutan bertuah , ibu bapa yang terpilih dipanggil ke atas pentas dan , dan , dan , dan dipersilakan menari macam anak-anak mereka menari tadi . Erk . Aku ? Aku , aku , aku rasa macam nak pergi kat pengacara majlis tu dan campak dia ketepi . Biar aku yang mengacara . Oh , itu apa yang aku rasa sahaja . Selebihnya aku hanya mampu istighfar dan keluh panjang pendek je . Lemahnya aku . Allahu .

     Penyelia Taska ****** ###### siap cakap "Oh , anak-anak kita ni . Mereka hanya perlukan 3 minggu sahaja untuk latihan menari " Dan . Saat itu . Aku . Rasa . Macam . Nak . Meraung! Ini rupanya apa yang adik-adikku buat kat taska . Ini rupanya yang diajar di taska . Patutlah balik mulut asyik terkumat kamit menyanyi . Puas aku fikir manalah diorang dapat tahu wujudnya lagu tu . Lagu Sami Yusuf yang aku buka tiap-tiap hari takde pulak mereka menghapainya .

       Nak salahkan budak-budak yang hingusan tu memang tak patutlah . Hingus sendiri pon orang lain bersihkan . Eww . Then , nak salahkan siapa ? OK , sini bukan Dewan JKKK nak main tunding-tunding jari salahkan orang lain . Bukan juga agenda Iluminati . But , maybeeee ..

      Ibu bapa riang ria saja melihat anak-anak mereka . Tak kisah anak mereka bergoyang sakan atas pentas . Mekup fuhhhh! macam artisssss . Betapa budaya cintakan Quran eh , salah , budaya cintakan hiburan cuba ditanam ke dalam diri jiwa-jiwa yang suci bersih murni ini . Maka , janganlah terperanjat kalau rancangan hiburan macam Bintang Kecot , Idola Kecoh tumbuh bagaikan lumut di batu-bata sungai . Banyak . Berlambak . Menyampah .

 Oh My Ummah!

   Usai majlis tari menari , eh , konvo adik , si adik pantas mendapatkan aku . Melihatnya tenggelam dalam calitan bahan-bahan kimia berwarna-warni membuatkan ku geram .
 
     "Adik , pergi basuh muka tu . Dah tak comel la pakai makeup ."
 
     "Alaaaa , taknak . Adik nak biarkan je macamni "

    Saat itu aku tersentap . Geram . Nak marah ke ? La taghdob!

    " Adik , Allah tak suka tau orang yang pakai-pakai makeup ni . Tak ori . Allah nak yang ori je masuk syurga Dia . Adik nak masuk syurga x?"

    "Nak!"

    "ok , pergi basuh muka"

   "taknak"

   Aissssh ..

   Betapa hebatnya budaya hedonisme kat Malaysia ni sampai adikku pon join the club . Sabar .

    Apa salah ke kalau nak berhibur sekejap . Bukannya berjoget , bergoyang 24 jam , 7 hari pon . sekali sekala je . Buat lepas tension . Eh , tak salah pon . Tak salah kalau dengan buat macam tu makin dekat dengan Allah . Makin terasa cinta kepada Allah . Makin rasa mati itu sentiasa ada dan dekat . Ada kah macam tu ?

   Pening kepalaku . Hiburan itu melalaikan bila kita lupa tanggungjawab kita . Lupa kerja sebagai anak . Kakak . Pelajar . Dan yang penting , sebagai hamba Allah dan khalifah di bumi ini .

    "Ya Allah , berilah kekuatan kepadaku dalam mendidik adik-adikku . Moga mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah . Moga mereka menjadi pejuang agama-Mu . Moga mereka menjadi pembela syahadah ini . Makbulkanlah doaku Ya Allah! " Kelopak mata tidak lagi mampu menahan deras air mengalir . Sedih dengan keadaan ummah . Sedih kerja dakwah ini masih banyak tapi banyaknya masa aku leka dan lalai .

   Banyak ingat mati banyak langkah kau akan jauh dari hedonisme .

NAJLA

No comments:

Post a Comment