Friday, June 15, 2012

Kembara Cinta Kampus


KEMBARA CINTA KAMPUS
Dadanya berombak kencang . Nafasnya menderu deras . Semangatnya tinggi melangit .
“Never underestimate the power of making connections and building relationship with people before asking them to follow you!”
Bersemangat ku lihat motivator itu berkata-kata .
“Leaders touch a heart before they ask for a hand”
Setiap bait kata-kata motivator itu memberi kesan ke dalam benak fikiranku . Ahh , sebaik sahaja aku jejakkan kaki di kampus nanti akan aku praktikkan . Aku ingin mengajak manusia berada dalam kebaikan amnya dan kembali mengamalkan Islam sebagai cara hidup khususnya .
            Terik mentari di luar jendela salah satu kelas di AL-Amin Gombak tidak mematahkan semangatnya untuk terus setia mendengar bait-bait kata motivator itu . Orangnya yang tinggi berbadan sedikit gempal terus menarik minatnya menjadi orang Islam yang sentiasa mengajak kearah kebaikan setiap masa . Sungguh aku merindui keadaan di mana islam dipraktikkan dalam segala aspek . Bukan sekadar solat , zakat , puasa dan nikah . Semangat!
***
“Pertama kali saya melihat kamu , saya dapat lihat ada potensi dan bakat yang pada diri kamu . Saya yakin kamu boleh berjaya suatu hari nanti” ujar Ustaz Saiful Islam . Lembut sahaja kata-katanya . Persis seorang abang yang kasih akan adiknya . Ahh , kalaulah aku ada abang , bolehlah aku jadikan tempat mengadu meminta kasih sayang . Ya Allah , aku nak abang!
“Kamu ada berapa adik beradik?”
“Lapan” perlahan sahaja aku menjawab . Masih cuak berdepan dengan pensyarah subjek Kemahiran Al-Quran aku ini , walaupun tutur katanya lembut bersahaja . Lumrah orang yang bersalah . Tiada kekuatan berdepan kebenaran . Aku terperangkap dalam lumpur yang aku calit sendiri ke badanku .
“Kamu anak ke berapa? Jangan takut . Anggaplah saya seorang abang yang sedang membantu adiknya” Mungkin reaksi aku terlalu nyata .
“Sulung”
“Berat tanggungjawab sebagai anak sulung . Kamu menjadi harapan tertinggi kedua ibubapa kamu . Adik-adik melihat , mengikuti jejak langkah kamu . Jika kamu terus begini rasanya apa yang ibu bapa kamu akan rasa?” Hatiku pedih . Kebenaran sungguh menyakitkan . Tak tertahan sakitnya .
“Nanti mereka sedih”
“Kamu sanggup lihat mereka sedih?”Soalan cepumas .
“Tak…” Perlahan aku menjawab . Kolam airmata mula mencurahkan isinya .
“Saya tak memaksa kamu . Saya cuma minta kamu fikirkan yang terbaik buat kamu , ibu bapa kamu , keluarga kamu dan masa depan kamu . Hidup bukan setakat di sini . Realiti kehidupan masih panjang lagi . Pilihlah yang terbaik . Yang baik untuk kamu , agama , keluarga dan juga si dia”
“Jika ada apa-apa masalah janganlah malu untuk bertanya kat saya . Anggap saya abang kamu” Ya Allah , wujud lagi rupanya insan yang berhati mulia . Insan yang sanggup membantu orang lain yang tiada pertalian darah , hanya pertalian pensyarah dan anak muridnya saja .
Ya Allah , aku teringin miliki seorang abang . Agar waktu-waktu sesak begini dia hadir menemani ku . Melindungi aku dari sebarang cinta ilusi . Menghulurkan bahunya untuk aku mengalirkan kolam air mata . Kenapalah aku sering ada masalah . Aissshhh .
Langkahku lemah saat keluar dari bilik pensyarahnya itu . Pensyarah muda . Ramai anak didiknya yang tergila-gilakan dia . Punya pakej yang lengkap . Rupa paras yang menarik , tinggi lampai , extranya , mahir bertarannum . Nasib sudah beristeri . Mungkin untuk menghindarkan fitnah .
Suasana malam yang dingin dan nyaman itu langsung tidak terkesan di hatinya . Kata-kata Uztaz Saiful Islam terus menari-nari di kotak pemikirannya . Neuron-neuron terus berlari-lari di serata otaknya . Apa yang harus aku lakukan! Arghh! Aku sayang dia! Tapi ini bukan caranya!
***
Sayup-sayup kedengaran suara alunan ayat suci al-Quran . Al-Quran , kitab suci umat Islam . Menjadi panduan dan bimbingan dalam menelusuri kehidupan duniawi ini . Lunak bacaannya . Indahnya . Kesejukan pagi seusai subuh menambah rasa nyaman di kalbu . Bukan senang untuk berada seperti di saat ini . Pagi dihiasi dengan ayat-ayat suci al-Quran . Kemudian , dicorakkan dengan aktiviti ilmiah , bekalan dunia dan akhirat . Petang waktu bersuka ria bersama rakan-rakan . Apabila hari ingin melabuhkan tirainya ditutupi dengan alunan ayat suci al-quran juga . Jiwa terasa tenteram dengan keadaan begini .
“Aaaaeeeeeoooooouuuuuu … aaaaaaaaeeeeeeeooooouuuuu .. peserta perempuan turun! haha” Kedengaran bunyi siren buatan peserta  lelaki . Kelakar bunyinya . Tergelak ku sendirian di dewan . Terlelap rupanya . Inilah penangan ketenangan di waktu dinihari . Tak sangka menjangkau masa untuk sukan pagi . Aktiviti yang paling tidak digemari peserta perempuan dalam program ini . Adatlah tu . Sudah tiga hari aku berprogram di sini , Sekolah Al-Amin Gombak . Program untuk melatih diri menjadi pemimpin yang berjaya dunia , cemerlang akhirat . Di sini juga aku menambah kenalan baru . Melatih diri menjadi seorang yang lebih mesra .
Segera aku bangun siapkan diri untuk turun ke gelanggang bola keranjang . Tempat semua peserta berkumpul . Walaupun lambat , hakikatnya aku antara peserta perempuan yang awal turun . Ampunlah fasi , kaum hawa ni lemah sikit bersukan . Jangan dimarahi kami. Walaupun program ini melibatkan dua jantina yang berbeza , pergaulan masih dipelihara . Masih lagi berlandaskan al-quran as-sunnah . Orang beriman sewajibnya mematuhi panduan yang ditunjukkan di dalamnya .
Teringat suatu ketika dulu , zaman dimana kematangan akal berfikir diragui . Aku berazam menjadi gadis tomboy . Gadis yang tampak gagah fizikalnya . Waktu itu , aku suka jika ada yang tak menyenangi diri ini . Kawan? Maaflah , aku tidak berminat untuk membina tali silaturrahim dengan sesiapa . Sungguh , zaman persekolahan yang tidak menggembirakan . Tiada kenangan manis untuk di layarkan semula di kotak fikiran .
Dikenang semula memori zaman persekolahan yang tiada corak berwarna warni , hanya hitam putih yang terzahir . Ahh , itu semua dulu . Biarlah menjadi pengajaran buat diri ini . Tiada gunannya mengenang kisah lalu . Hidup mesti diteruskan . Kisah semalam dijadikan azimat untuk terus maju pada hari ini dan inspirasi bagi hari esok!
Perjuangan hari ini mesti diteruskan . Bumi ini dan pemiliknya menuntut aku untuk terus mengajak manusia sekalian alam kembali mengerjakan kebaikan . Hatta , itu fitrah manusia . Sukakan kebaikan .
***
“Aku hairanlah”
“Hairan kenapanya?”
“Orang lain datang ke Kuala Lumpur ni biasanya makin lupa diri , hanyut dengan keseronokan dunia . Tapi kau pula sebaliknya . Hairan , hairan “ Azira meluahkan kehairanannya .
“Laa , apa yang nak dihairankan . KL tu pon tempat manusia juga , bukannya tempat haiwan” seloroh ku . Malas hendak dilayan sebenarnya .
“Apa yang buat kawan aku yang lama ni jadi orang baru? Macam mana hubungan kau dengan laki tu”
Teeeeet! Aku dah agak dah soalan ni akan terpacul juga dari mulut rakan baiknya itu . Bukan tiada keinginan untuk menjawab , Cuma tidak mahu memori lama yang cuba dihapuskan dari ingatan bertandang kembali .
“Kalau Allah nak kasi hidayah tu bila-bila je boleh berlaku . Anytime , anywhere . Tiada siapa boleh halang” Balasku . Sebolehnya tidak mahu membuka cerita lama . Cerita kejahilanku . Cerita kebodohanku .
“Tu semua orang tahu! Mengelat nak jawab ea . Sampai hati ..” Sedepa muncung Azira . Alahai kawan , hilang kecantikan kau bila buat macam itu .
“Iyalah , iyalah . Aku cerita . Macam ini , selepas aku kena tegur dengan Uztaz Saiful Islam , aku mula rasa jauh hati dengan dia . Mak aku pun dah bising bila tengok keputusan exam aku teruk . Rakan-rakan sebilik aku pun rasa tak senang dengan hubungan aku dengan mamat tu . Bila sampai KL , kita kan sibuk dengan tutorial yang berlambak , lab report yang tak bersudah , test yang tercapai akal , masa tu aku dah kurang berinteraksi dengan dia , banyak masa habis dengan study . Masa tu aku rasa selesa dengan keadaan tu . Aku makin jauh dengan dia . Aku dekatkan diri dengan budak-budak baik stok ustazah . Diorang yang banyak kasi nasihat bila aku duduk-duduk dengan mereka . Aku suka dengan cara mereka . Tak memaksa dan tak mengungkit kesalahan aku . Aku suka! Bila diorang ajak pergi kuliah agama aku ikut jelah . Lama-lama aku lekat . Aku rasa gembira bila pergi kuliah agama .”
“Wahhhhh , habis tu macam mana dengan dia ?”
“Bengang laa . Tapi nak buat macam mana lagi , aku taknak teribat dengan cinta yang takde kesudahan yang pasti . Buang masa . Sekarang ini aku nak tumpukan dengan jalan yang aku pilih ini , bawa orang ramai kembali kepada Islam yang sebenar , Islam sebagai cara hidup , bukan sekadar solat dan di masjid sahaja . Kalau ada jodoh , aku terima , tapi mungkin lepas habis belajar .”
“Kau kahwin nanti jangan lupa jemput aku tahu! Aku nak jadi pengapit!”
“Hehe . Azira , lambat lagilah . Kau tu bila?”
“Hehe . Calon takde lagi macammana nak kahwin . Haha”
Indahnya bersahabat tanpa berkepentingan peribadi . Manisnya . Bersahabat yang mana bila sesat dia tarik semula ke jalan yang lurus . Bila terjatuh , dia menghulurkan tangan membantu . Bila hati berkecamuk , dia datang menghiburkan keadaan .
***
Badan terasa letih yang teramat sangat . Hari sudah masuk hari ke-10 aku berkampung di sini . Hubungan dengan kawan-kawan baru kenal semakin erat . Walaupun usia perkenalan tidak menjejak berbulan lamanya , mereka sedikit pun tidak lokek untuk membantu . Membantu agar terus kuat dalam jalan yang telah aku pilih ini . Jalan menuju syurga Allah , tuhan yang satu . Jalan ini menuntut aku agar terus menerus mengajak orang di sekeliling aku kembali kepada Islam secara gaya hidup yang total . Ilmu yang diberi juga semakin menebal di dada . Namun , apa gunanya ilmu yang meninggi setinggi Eiffel Tower jika hanya tercatit rapi didalam buku nota tanpa sebarang amali .
Pengalaman lalu , ahhh biarlah aku simpan dalam lipatan kisah hidupku . Bukan bererti melupakan , tapi biarlah menjadi peringatan di saat aku terleka , menjadi iktibar di waktu aku lalai . Doaku agar tiada yang mengungkit kembali kisah itu . Sekarang , aku mengejar cinta yang lebih agung . Cinta kepada pemilik alam semesta . Cinta yang lebih mahal , yang harus kubayar dengan kehidupan dunia sementara ini . Alangkah nikmatnya!
Universiti Malaya! Nantikan kedatangan ku! Akan ku kibarkan panji-panji Islam di segenap ceruk universiti tertua itu . Akan ku praktikkan ilmu yang ku pelajari . Biar bumi itu menjadi bukti kecintaan aku terhadap ilmu-ilmu Maha Pencipta . Biar bumi itu menjadi saksi di akhirat kelak , aku sudah menjalankan kerja aku . Kerja sebagai seorang pencinta tuhannya , Allahu Rabbi . Allahu akbar! Allah Maha Besar!

NAJLA
-sebarang kritikan membina digalakkan .. Ni kes takde pengalaman nak cari pengalaman >.<

5 comments:

  1. nice sharing dbah! awk yg karang ye?? best2

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah .. yup =)
      ni pon main hentaram je , kat draft lain , bila taip lain jadinya .. hehe

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. best.best..
    Every journey begins with 1st step ;)
    Permulaan yg menarik ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah .. doakan agar amal nya seiring dgn ilmunya .. dan hati ini sentiasa damba redha Nya..

      Delete