Thursday, February 7, 2013

Cuti dan tv

       Hari ini , langit berwarna kelabu , awan bergerak perlahan , angin menderu laju . Sejuk . Pahi hujan . Tengahari hujan . Petang hujan . Malam ? Belum menjelma lagi . Moga Allah kurniakan malam yang bermanfaat hari ini .

    Cuti . Sinonim dengan futur . Lemah iman . Bagaikan isi dan kuku . Sudah hari ke-14 . Bagaikan sudah 140 tahun bagi diri ini .

    Seronok . Seronok tonton tv . Seronok bermalam-malam di hadapan tv . Gossip girl , Jane by Design , CSI , City Hunter , Upin Ipin . Gambaran warna warni menghiasi hati waktu cuti .

    Sampailah saat ini . Kosong . Terasa lompong . Sedih . Sedih dengan diri sendiri .

    Maka , benarlah . Jiwa kosong tanpa isian rohani . Mereka yang leka terus mencari selain Ilahi . Hiburan , pakaian , kemewahan , wang , perempuan . Tapi , tak pernah cukup . Mereka terus mencari . Terus mencari . Tamak . Sebabnya , hati ini dari Ilahi , maka penuhi haknya dengan pengisian rabbani .

   Salah sendiri . Muslim part time kah aku ?

    Aku manusia yang jelas tujuan kehidupan lelah dalam debu cuti , habuk dunia . Jika begitu , benarkah aku jelas dengan tujuan hidup ini ? Layakkah digelar hamba-Nya yang bersyukur ?

    Duhai diri ,

    Yang akan dapat belajar dari kekuasaan Allahu Rabbi dan rezeki dari langit hanyalah mereka yang kembali kepada Allah . Maka , sujudlah . Kembali kepada Yang Maha Esa . Ikhlas . Sucikan ibadahmu kepada-Nya .

   Seusai sujud , ingatlah wahai diri , berilah peringatan kepada hari pertemuan . Justeru , usah dibiarkan diri dari terus hanyut dalam dadah dunia .

  "Bila ku jatuh , ku bangun kerna-Mu" - Najwa Latif

"Dalam sujud ku mensucikan Yang Maha Tinggi . Usai sujud tegarkah menjadi hamba yang angkuh di atas muka bumi?"
-Najla-

cuti . boring . rindu bulatan gembira 

2 comments:

  1. Kita perlu kuat. masa cuti yang tersisa ni, jom usaha lagi. sentiasa bersama dengan surat chenta yang Dia berikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersama surat cinta-Nya , kita tebarkan cinta dari langit ke seluruh dunia =)

      Delete