Wednesday, May 28, 2014

'Abasa' dan Kita

Ayuh, kita teladani surah Abasa di dalam al-Quran yang mulia.

Namun, ah! Sudah sekian kali kita tilawah dan tadabbur surah ini. Common! Selalu saja dengar saat tazkirah, saat halaqah, saat konferens riang. Nama Abdullah bin Ummi Makhtum juga mampu kita kaitan dengan surah ini. Pengajaran utama, kata kita, ialah teguran Allah Yang Maha Esa kepada Nabi Muhammad, al-Amin. Kerana, Rasulullah lebih mementingkan para pembesar kafir Quraisy daripada si buta, Abdullah bin Ummi Makhtum.

Tidaklah dinamakan manusia andai dia mampu menstabilkan tahap iman di tingkatan yang teratas. Hadirlah tazkirah ini sebagai pengingat kembali manusia yang lupa, alpa dan leka. Lupa dengan sirah yang agung. Alpa dengan keindahan dunia. Leka dengan perkara-perkara yang tidak meningkatkan iman.

Kondisi dakwah Rasulullah yang belum lagi stabil, ancaman musuh-musuh Islam, dan pengikut al-haq cuma sedikit saja bilangannya, menyebabkan para pembesar Quraisy lebih diutamakan oleh Rasulullah. Baginda berpendapat, jika para pembesar itu dapat di pengaruhi dengan al-haq, pastilah, yakinlah, Islam itu akan bersinar dengan gemilangnya di lembah itu!

Lantas, si buta, yang takut kepada Allah, yang rendah nilai dirinya di mata masyarakat, diketepikan oleh Rasulullah. Maka, turunlah surah ini sebagai teguran kepada Rasulullah.

Abdullah bin Ummi Makhtum, insan yang berusaha, bersusah payah menemui Rasulullah dengan rasa takut kepada Allah (wa amma man ja aka yas'a, wa huwa yakhsya [8,9]). Ini menjadi bukti, untuk menggapai hidayah Allah, haruslah bersusah payah berusaha mencari dan mendapatkannya. Hadirkan rasa takut kepada Allah di dalam hati, agar tidak terlintas untuk menduakan Allah Yang Esa.

Sebagaimana datangnya teguran ini buat Rasulullah, tegurlah diri ini andai langkah ku salah, andai tutur ku menyakitkan. Sebagaimana bentuk teguran ini buat Rasulullah, tegurlah diri ini dengan bahasa yang tepat, penuh dengan hikmah. Tegur dengan hikmah bukanlah maknanya menggunakan ayat yang lembut sahaja, tapi penggunaan ayat yang bersesuaian dengan ciri dan sikap diri ini.

Juga, sebagai hamba Allah, sebagai insan yang menggunung dosanya, terimalah teguran dengan hati yang terbuka, kata lainnya, berlapang dada. Pastilah akan terluka, itu sudah pasti. Namun, redha Allah, syurga Allah, lebih besar nilainya daripada rasa-rasa picisan ini. Janganlah dirasakan teguran itu satu bentuk penghinaan dan merendahkan.

Satu ungkapan indah daripada Umar bin Khattab r.a., "Semoga Allah s.w.t merahmati seseorang yang menunjukkan kekurangan-kekuranganku."

Surah ini mengajar kita untuk berusaha mencari hidayah Allah, takut kepada Allah, menegur dengan berhikmah dan berlapang dada dalam berurusan dengan manusia.

Seolah-olahnya, tulisan ini menegur aku.

No comments:

Post a Comment