Monday, May 7, 2012

Kembara Ukhuwwah Mengasah Fikrah

Bismillahirrahmanirrahim ..

dengar lah rakyat jelata beta hendak ber'cerekarama' disini .. pada tanggal 27-29 april yang sudah berlepas beta pergi jalan-jalan kat Putrajaya .. jealous tak ? tak? meh sini beta cerita sampai tuan hamba semua jealous .. tapi biar jealous kerana Nya ea .. ehhhh? ada ke cmtu?

   Nak tau tak apa yang buat kembara ni lagi super duper osem ? FYI , kebanyakan nye yang datang bukan datang dari area KL .. mostly dari luar KL .. dari selangor , kelantan , melaka and paling jauh dari negeri jelapang padi , kedah .. osem rite? kenapa sampai 3 hari pergi Putrajaya ? apa ada kat sana? jeng .. jeng .. jeng .. kiteorang nak pergi PWTC la , ada pesta buku la,,.. one more , pergi Putrajaya ni untuk memenuhi ajakan Muadz bin Jabal . berkata Muadz " duduklah bersama kami , kita beriman sejenak" [muntalaq].

  mostly yang ikut kembara (dinamakan kembara nak kasi sedap sikit.. hehe ) sudah berkenalan lama .. sama-sama main guli dekat kolej di bumi tarbiah .. owh , saya pon kenal mereka juga dulu .. DULU .. masa tu tarbiah and dakwah tu macam bahasa dari planet pluto je .. kemudian , bile jumpa mereka balik di putrajaya ni suppose to be rasa janggal la kan ? tapi , sebaliknya berlaku (adalah rasa malu2 kucing tuu ) .. sebaliknya , hati ni gembira dapat jumpa mereka .. because , i'm not alone on this road .. jalan yang tak ditaburi bunga ros dan red carpet  (APG) .. tapi ini jalan menuju syurga Allah (muharikah) .. and , and , and .. they're cool and haybat! masa duduk duduk bersama mereka mendengar mereka berbicara terasa macam kene baling dengan mesin bancuh simen yang beso tu .. apa sumbangan yang aku dah buat unutk islam ? dalam gerabak dakwah and tarbiah(DnT) ni ? tak takut ke kalau kalau diri ni hanya melambatkan perjalanan gerabak ni ? terkedu ..

  kembara ukhuwwah ..
kita sering dengar and sering melafazkan 'uhibbuki fillah abadan abada ' , 'ukhuwwah till jannah ' dan seangkatan dengannya .. apa yang membezakan ukhuwwah ni dengan BFF( best friend forever , baca dengan nada paling gedik sekali ) ? pernah terfikir apa contoh ukhuwwah yang paling osem sekali kat bumi ni ? yang mana bila dengar je cerita ni rasa nak nangiss guling guling sebab sungguh sweeeeeeeeet sangat .. nak tahu ? ukhuwwah yang paling mantop sekali ialah ukhuwwah antara Nabi Muhammad s.a.w dengan para sahabat .. 


contoh , ukhuwwah antara Rasullullah dan Bilal bin Rabah ..
sayang dan cintanya Bilal pada Nabi sungguh sungguh sungguh tak terkata sungguh nya .. (hehe) .. apabila Nabi wafat , Bilal tak melaungkan azan lagi kerana sedih sangat2 bila hendak menyebut nama Muhammad s.a.w .. apabila Bilal azan , seluruh kota Madinah terasa kesedihannya .. seluruh kota Madinah menangis kerana rindukan Rasullullah s.a.w .. apabila melihat pintu rumah Nabi ketika hendak ke masjid Bilal menangis , ketika melihat mimbar Nabi , Bilal menangis .. Bilal rindukan Rasullullah s.a.w .. kemudian Bilal berpindah ke Syam .. sangkanya , kerinduan nya dapat ditangani , tapi sebaliknya .. Bilal semakin rindukan Nabi .. akibatnya , Bilal jatuh sakit .. Bilal bermimpi Nabi datang bertemunya , Nabi berkata " tidakkah kau merindui aku Bilal ? " selepas daripada itu , Bilal meninggal dunia .. Bilal rindu untuk bersama-sama dengan Nabi di syurga Allah .. 
salah silap sila tegur ..

   then , compare kan dengan kita .. camne dengan ukhuwwah kita ? kita kata Nabi Muhammad s.a.w contoh dan idola kita , tapi pernah kita contoh Nabi dalam bersahabat ? dusshh .. dalam doa pon sering kita terlupa rakan2 kita .. and , jangan ingat kita sudah berkenalan 2-3 tahun kita da kenal sangat dengan member kita tu .. sebab ... proses ta'aruf tu sentiasa berterusan ..yg membezakan ukhuwwah dengan BFF ialah , kita bersahabat kerana Allah .. bersama-sama menuju syurga Allah .. dunia hanya di tangan kita sahaja , bukan di hati .. kan ?

   macammana nak bela ukhuwwah kita supaya tak jadi kuah basi ? mulakan dengan husnuzon (bersangka baik ) .. camne nak bersangka baik ? berlapang dada ..

Imam Hasan Al-Banna
 " serendah-rendah ukhuwwah berlapang dada , setinggi-tinggi ukhuwwah itsar(melebihkan sahabat) "

  "berlapang dada akan melahirkan sikap selalu memahami bukan meminta untuk difahami , selalu mendengar bukan minta didengar , selalu memperhatikan bukan meminta perhatian , malahan kita belum agi memiliki sikap berlapang dada yang benar apabila kita masih selalu memposisikan orang lain seperti posisi kita  , meraba perasaan orang lain dengar radar perasaan kita , menyelami logik orang lain dengan logik kita , maka berapang dada menuntut kita untuk lebih banyak mendengar dari berbicara , dan lebih banyak berbuat dari sekadar berkata-kata "

  elakkan bersangka buruk , kerana itu menyebabkn rosaknya ukhuwwah .. dari bersangka buruk akan menyebabkan tajassus (mencari kesalahan orang lain ) dan seterusnya menyebabkan ghibah (ngumpat ) .. orang yang sedar dan tahu tujuan hidup takkan nak makan daging saudara sendiri kan ?

menurut Syed Qutb , pertengkaran saudara adalah disebabkan hawa nafsu .. erk , al-hawa bukan cara kita kan ? sila revise semula muntalaq .. 

URGENT! bagi orang-orang yang menjualkan dirinya dan masanya untuk islam , tajassus adalah perkara buruk .. 

Bashrah As-Sarri 
" saat-saat yang mencemaskan bila ada tajassus dalam kelompok orang-orang yang berjalan menuju Allah "

Ibnu Sirin 
"tanda istidraj seorang hamba ialah bila tutup aib pada diri sendiri dan cari kesalahan orang lain"

Nauzubillah min zalik ..

arrgghh susahnya! tak de bende yang senang ke macam makan oreo dengan susu? 

nak senang ke syurga Nya ?

nak dapatkan ukhuwwah yang osem lagi kool plus redha Allah (ni yang super duper penting) --------> bencikan fitnah (bahaya sangat ni ) , ajak beriman sebentar ( macam kembara ni laaa .. konferens riang , hepi circle dll ) , dan tinggalkan perkataan yang buruk .. mungkin kita tak sedar perktaan kita menyakitkan hati kawan kita .. muhasabah diri .. [tersentap]

  lagi contoh ukhuwwah Nabi dan sahabatnya ialah bersama Uwais al-Qarni .. silalah rajinkan diri anda mencari kisahnye ea .. assignment ni .. sapa tak cari rugi! seriuosly! ilmu ni .. kalau niat kerana Allah dapat jugak saham akhirat ..

  ukhuwwah adalah akibat daripada iman .. jika retak ukhuwwah itu , check and repair balek iman .. 

   walau siapa pun kita , selagi berpegang pada al-quran dan as-sunnah kita adalah bersaudara .. tak kira pangkat , darjat , universiti mana pon , negeri mana pon , persatuan mana pon ..

   di sini saya nak minta ampun pada semua yang mengenali diri ni , yang tak kenal pon .. maafkan segala khilaf diri ini .. samada yang saya sedar atau tak .. sob .. sob .. sob .. T.T

" di antara ciri kebaikan Keislaman seseorang adalah meninggalkan yang sia-sia"
(HR Tirmidzi)

owh , sungguh osem perjalanan dari selatan ke putrajaya ke PWTC .. buku bertambah , moga ilmu bertambah , kenalan bertambah , moga keberkatan bertambah ..

suasana di senja hari kat Putrajaya ..

p/s : salah silap sila tegur .. menulis bukan lah logam saya .. =.= takde idea camne nak tulis .. erk , tapi ada sambungan daripada ni .. hehe .. kisah kembara masih beum berakhir .. 

2 comments:

  1. Replies
    1. alhamdulillah .. kenal .. doakan saya terus tsabat atas jalan ni .. hehe

      Delete